پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
فقیه

حوزه/ بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در تاریخ بشریت حماسه‌های بسیار وجود دارد اما هیچ یک از آنها به عظمت عاشورا نیست.

مهدی فقیه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه عاشورا معنایی ابدی در تاریخ بشریت است، گفت: در تاریخ، حماسه‌های متعددی رخ داده است که هر یک از آنها، رشادت‌های انسان‌های بزرگ را بیان می‌کند اما در هیچ کجای تاریخ، حماسه‌ای به بزرگی قیام عاشورا را نمی‌توان یافت. در عاشورا حق در مقابل باطل قرار گرفت اما با وجود شکست ظاهری حق، این باطل بود که شکست خورد.

وی افزود: درباره عاشورا و عظمت آن، کتاب‌های بسیاری نوشته شده است به ویژه در حوزه شعر، شاعران اشعار بسیار زیبایی درباره عاشورا سروده‌اند اما در حوزه فیلم و سریال آنچنان که باید کارایی لازم را نداشته‌ایم. دلیل این امر را در چند عامل می‌توان جستجو کرد، ابتدا اینکه هزینه تولید فیلم‌ها یا سریال‌هایی که می‌خواهند عاشورا را محور قرار دهند بسیار بالا است. نکته دوم اینکه، حساسیت‌ها پیرامون این دست موضوعات به اندازه‌ای زیاد است که کمتر فیلمسازی جرأت نزدیک شدن به آن را دارد.

بازیگر فیلم «ملک سلیمان» ادامه داد: درباره عاشورا هر اندازه کار شود جملگی برآمده از دل خواهد بود چون مردم ایران با تمام وجود عاشق امام حسین (ع) هستند و از کودکی با این عشق بزرگ شده‌اند، برای همین اگر سرمایه لازم در اختیار فیلمسازان قرار گیرد و همچنین سنگ‌اندازی‌های احتمالی پیش نیاید، مطمئن باشید آثار بسیار فاخری در حوزه عاشورا ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: فیلم‌های عاشورایی تنها به آثاری خلاصه نمی‌شوند که قیام عاشورا را به صورت مستقیم مدنظر قرار داده‌اند، بلکه فیلم‌هایی که در آنها به فلسفه عاشورا پرداخته شده باشد نیز می‌تواند دربرگیرنده موضوع مورد نظر باشد. برای مثال به سینمای دفاع مقدس اشاره می‌کنم. این شکل سینما سرشار از آموزه‌های عاشورایی است که در آن می‌توان ایثار فداکاری و قیام در راه خدا را مشاهده کرد. در فیلم «پرواز در شب» آموزه‌های عاشورایی را به روشنی می‌بینیم.

فقیه در انتهای سخنانش تصریح کرد: سینما نیازمند آثار ارزشی و انقلابی است. البته این به آن معنا نیست که همه سینما باید چنین فیلم‌هایی را شامل شود اما در کنار تولیدات اجتماعی یا طنز باید به آثاری که در آنها به موضوعاتی چون عاشورا پرداخته می‌شود توجه کرد. فیلمی که می‌خواهد در این حوزه تولید شود باید از فیلمسازی معتقد بهره ببرد زیرا بدون باور قلبی هیچ وقت به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha